Saturday, October 4, 2008

'PELITA BULUH' - ...kisah yg patut dijadikan tauladan...

Sebelum itu,
'Mengapa saya suka rumah saya?'
'kerana rumah saya bbbbeeeessssssttttt....'

iklan yang kita pernah lihat satu ketika dulu...cukup bermakna kepada kita semua!! mengapa kita suka rumah kita?mengapa kita rasa rumah kita yang paling best?
adakah sebab rumah kita besar? mewah? dipenuhi perabot-perabot esklusif? anda boleh jawab sendiri persoalan ini...
pada saya, saya suka rumah saya sebab rumah saya 'berkeluarga'... rumah saya dipenuhi orang-orang yang saya sayang... saya rasa setiap orang juga berpendapat begitu... rumah yang besar jika tiada kasih sayang pun tiada gunanya...saya suka memetik kata-kata Rina dari 8TV Quickie
"Raya is not about who has the most kuih(s) at home, it's all about getting together-forgiving one another..."
begitulah yang saya renungkan bila menonton cerita 'Pelita Buluh' tadi... ada juga mempunyai persamaan dengan cerita-cerita lain yang ditayangkan di waktu Hari Raya seperti 'Pondok Buruk' dan banyak lagi...

'Pelita Buluh'
cerita yang pasti menyayat hati setiap orang yang menontonnya... cerita yang banyak memberi pengajaran kepada setiap lapisan masyarakat... tak kirala anda kaya mana sekalipun, akhirnya anda juga manusia biasa-yang tak akan lari daripada kematian....

cerita ini tak semestinya kita lihat dari tema rayanya saja tapi kita lihat dari pelbagai perspektif!!
bagaimanakah kita merayakan perayaan yang kita sambuti masing-masing jika kita tiada bersama orang-orang yang kita sayang? adakah itu yang kita mahu? adakah itu yang kita inginkan? pun begitu, masih ramai lagi di luar sana yang tak mengerti.... masih seronok mengejar harta benda, kemewahan tetapi mengabaikan tanggungjawab masing-masing...
dengan itu, di perayaan yang ada sekarang ini atau yang akan datang, marilah kita semua renung sejenak betapa meriahnya sambutan itu bila kita dapat bersama-sama dengan orang yang tersayang...

'Pelita Buluh' - must watch!!


No comments: